Wednesday 12 June 2013

The past of 6 year's...

Wow.. tak sangka aku dah meninggalkan zaman study diploma around 6 year's.. Lama sudah, tp rasa mcm baru je.. Mana tak yer.. keje kat company skrg ni pun dah 5 thn ++, so dah tentu la zaman study more than that kan..

Tetiba nak cerita blk memory lepas SPM dan seterusnya.. semua ni bermula masa last week aku pegi hantar cousin masuk Uitm Lendu Melaka...  tu yg tetiba mcm mengibau blk kenangan suka dan duka aku lepas SPM.. Kalo la  diberi peluang utk balik ke satu zaman yg kita nak, aku pilih utk balik ke zaman study diploma.. Masa tu mmg heaven habis.. walaupun stress blaja, kena hadap assignment yg melambak, dgn kuiz lg, ujian la, mid term la, final plak, tp tetap enjoy the moment.. Sebelum ni ada je buat entry rindu kat member2 seperjuangan (Entry Di Sini)... just sekadar utk lepas kan rindu.. hehehe..

Habis je SPM benda 1st yg aku buat adalah ambik lesen kereta.. hahaha.. motif bila dah ada lesen kete panjang lah langkah aku lepas tu.. Lepas je dapat lesen kete mula la excited nak pegang stereng je keje yer.. Al maklum benda baru la kata kan.. Duduk umah tunggu panggilan utk further study, dlm 6 bln lebih jugak la.. Time tu confirm2 je dpt sambung kan, padahal result tak lah gempak mana pun.. yg penting yakin..

Sekali keyakinan aku tu tidak lah memberi kegembiraan lgsg.. aku tak dipanggil mana2 pun.. sedey sgt kot masa tu.. Result aku tak la teruk sgt, tp mungkin rezeki belum smpai.. tp hati nak sgt further study so aku masuk kolej kan Seremban N9..

Kat kolej tu kalo tak kuat mmg tak belajo ler jwb yer.. social life terlalu tinggi sgt.. Study ntah kemana enjoy je lebih.. Masa tu aku dpt pinjaman MARA.. exery month siap dpt duit poket.. so keje aku enjoy je.. kuar sana sini.. blaja entah ke mana.. Parent aku dpt kesan yg aku agak lalai kat sana.. so dieorg paksa aku berhenti lepas tamat 1 sem.. mmg sedih sbb dah ramai kwn, tp bila tgk result 1st sem aku MasyaAllah teruk.. dpt 2.15 mcm tu la... giler.. hampir2 kena repeat sem.. Masa tu aku fikir, aku ni bodoh ke? atau aku tak fokus? atau byk enjoy? Duit jgn ckp la byk keluar.. kolej kan mcm2 kena byr.. Parent aku dah bising paksa berhenti.. Dgn hati yg tak redha aku berhenti jugak..

Masa kat kolej aku ramai sgt kawan.. dan smpai skrg masih berkawan baik.. walaupun hanye sempat 1 sem je tp kwn2 mcm blaja sana 6 sem.. hehehe

Kalo Allah dah tentukan rezeki utk kita tak kemana kan.. aku berhenti je kolej aku dpt panggilan 2nd intake utk further study kat Politeknik Merlimau.. Masa tu terus grab je walaupun sbnr yer course yg ditawarkan tak kena dgn jiwa aku.. tp aku try jugak..

January 2004 aku register sbgai student kat Poli.. Poli tu kira poli baru.. masa aku masuk aku adalah batch yg ke 3 kalo tak silap.. byk benda tak lengkap lg masa tu.. tp facility semua baru.. syok la jugak.. 1st week orientasi aku dah melalak nak blk.. uwahahaha.. mana tak yer kena dera smpai hidung aku berdarah2.. hahaha.. Iye la masa kat kolej kau enjoy je keje yer kan.. Siap call mak aku suruh ambik nak blk.. jgn harap la parent aku nak layan kan.. rasa kan lah kau duduk sana.. sebelum ni kau byk main kan..

Pastu bila dah mula kuliah everything going smooth.. lepas sorang2 aku kena.. guess what aku lah satu2 yer student dr Selangor/KL kira area lembah klang la.. yg lain semua byk dr Johor, Melaka, Penang dll.. Aku dok fikir nnt aku nak blk cuti, nak blk dgn sapa.. uuuwaaaaa... Kau ni kan ezati sibuk fikir cuti je kan..

Nasib baik lah dkt hostel ada je kwn2 senegeri.. so tak ada la masalah.. bermula lah hidup sebagai seorg student yg truly student.. hehehe.. bila balaja mmg btl2 blaja.. buat assignment sungguh2.. try to achieve the best pointer.. study smpai lewat mlm bila final.. solat mintak diberkati.. hahaha.. that the true of me.. sebenor2 ye aku ni mudah terpengaruh.... hahaha.. bahaya2..

And u know what, I'm not a stupid.. Every sem pointer aku 3.6 above.. hahaha.. every sem dpt anugerah without failed.. giler ar, sbnr yer utk jadi bodoh adalah sgt senang.. enjoy lah 24 hour, tak payah study then u become the loser.. What u give u get back.. so the moral of the story apa yg kau usahakan InsyaAllah akan dibalas dgn nikmat yg sgt2 setimpal..

To all my cousin2 yg further study especially for Fatin Awani yg mana self confident die sgt2 di paras bahaya, u can do it.. yg penting usaha secara berterusan dan tawakal.. Die ni selalu mengadu.. akak English sy lemah, sy tak pandai mcm org lain, blh ke sy survive.. My dear.. yes!!! u can survive.. selagi awok tak berhenti usaha... InsyaAllah..

p/s : next entry nak citer pasal housemate masa blaja plak.. hehehe.. sbb dieorg ni semua best.. mcm2 ragam..

No comments:

Post a Comment